معرفی طرح بینش مطهر
چند سالی است که دبیرخانه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، تحت عنوان «اندیشه مطهر»، با برنامههای مختلف در دانشگاه امام صادق علیه السلام،تشکیل شده و نظام منجسمی پیدا نموده است؛ تا کنون دانشجویان بسیاری در این طرح شرکت کرده و با آثار شهید آشنا شده اند و تعداد بسیاری نیز به عنوان مربی طرح مشغول تدریس هستند.هم اکنون ازجمله وظایف دبیرخانه اندیشه مطهر علاوه بر فعالیتهای داخلی دانشگاه، ترغیب و تشویق اساتید و دانشجویان به راهاندازی طرح در مراکز مختلف است. فعالیتهای خارج از دانشگاه، ابتدا در ارائه برنامه علمی، انتقال تجربیات و معرفی محدود مربی برای مراکز متقاضی متمرکز شده بود، سپس با گسترش فعالیتهای خارج دانشگاه، دبیرخانه «بینش مطهر» تأسیس و فعالیت گستردهتری را در مراکز مختلف عهدهدار شد. هماکنون این فعالیتها به تناسب امکانات ادامه یافته و آماده همکاری با متقاضیان و مراکز علاقمند این طرح میباشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://bineshemotahar.ir/ مراجعه نمایید.
کیفیت اجرای طرح
کیفیت اجرای طرح
برنامهها و راهکارهای اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری:
ضرورت اجرای طرح
اهداف کلی طرح بینش مطهر
- ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی.
- بسط و گسترش اندیشه اسلامی در سطح جامعه داخلی و خارجی و اشاعه تفکر ناب اسلامی به دیگر مراکز علمی، فرهنگی خصوصاً پایگاهها و کانونهای فرهنگی.
- ارائه الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریطهای ویرانگر در حیطههای شناختی،گرایشی و رفتاری با پردازش ابعاد مختلف سیره شهید مطهری; (تربیت شهید مطهریگونه).
- ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی جامعه در مواجهه با جریانهای ناسالم اجتماعی-سیاسی و تهاجم فرهنگی.
- ارتقاء سطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی.
- کادر و نیروسازی علمی ـ دینی و تربیت مربی بینش مطهر.
- کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشههای معارض و انحرافی.
- زمینهسازی جهت بهرهمندی عالمانه و محققانه از قرآن کریم و روایات اهل بیت.
- زمینهسازی مناسب برای ورود مؤثر به مباحث و نظرات دیگر اندیشمندان اسلامی.
- قویت استقلال فکری اسلامی و افزایش توان تفکر، نقادی، مطالعه و کتابخوانی.
- شخصیتسازی و ایجاد ثبات روحی و شخصیتی در مسیر تعبد عقلانی و الگودهی علمی ـ دینی.
- آشنایی با مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و نظامسازی فکری برای حاکمیت اسلامی و جامعه آرمانی مهدوی.
- پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایشلغزش و انحراف.
- عمل به توصیههای اکید حضرت امام ;، ولی معظم فقیه و دیگر عالمان ربانی در حفظ و صیانت و گسترش آثار شهید مطهری.
- پیگیری طرحها و موضوعات پژوهشی و تحقیقی مرتبط با آثار شهید مطهری.
- ارتباط با دیگر مراکز علمی، فرهنگی مرتبط، جهت انتقال تجربه و استفاده از دستاوردهای آنان.
دوره های آموزشی
مجموعه کتب سیر مطالعاتی شهید مطهری
دوره های آموزشی سیر مطالعاتی کتب استاد مطهری در موسسه بینش مطهر طی چهار سطح بر اساس کتب ذیل برگزار می شود:
کتب ضمائم(۱- اقتصاد اسلامی، ۲- تاریخ عقاید اسلامی، ۳- کتب مباحث تفسیری، ۴- کتب مباحث فلسفی)
سطح یک | سطح دو | سطح سه | سطح چهار |
مرحله اول | مرحله اول | مرحله اول | مرحله اول |
۱٫ بینش مطهر | ۱۳٫ تربیت و رشد اسلامی | ۲۲٫ اسلام وملیگرایی | ۳۱٫ نهجی به نهج البلاغه |
۲٫ آزادی انسان | ۱۴٫ عقل و علم | ۲۳٫ بیداری اسلامی | ۳۲٫ معرفت شناسی |
۳٫ آزادی بندگی | ۱۵٫ اخلاق اسلامی | ۲۴٫ ولایت فقیه و روحانیت | ۳۳٫ علم اخلاق |
۴٫ خدا در زندگی انسان | ۱۶٫ عدالت | ۲۵٫ احیای تفکر دینی و علل دینگریزی | ۳۴٫ عرفان اسلامی |
مرحله دوم | مرحله دوم | مرحله دوم | مرحله دوم |
۵٫ سیره نبوی | ۱۷٫ حقوق زن و مرد در اسلام، جلد اول(مبانی) | ۲۶٫ اسلام و توسعه | ۳۵٫ خداشناسی |
۶٫ تبلیغ | ۳۶٫ عدل و قدر | ||
۷٫ مسئله نفاق | ۱۸٫ حقوق زن و مرد در اسلام، جلد دوم | ۲۷٫ پایان پیامبری | ۳۷٫ جامعه و تاریخ در قرآن |
۸٫ سیره امیرالمؤمنین(ع) | مرحله سوم | مرحله سوم | |
مرحله سوم | ۱۹٫ حقوق زن و مرد در اسلام، جلد سوم | ۲۸٫ انسان شناسی | ۳۸٫ پیامبر شناسی |
۹٫ نهضت حسینی | |||
۱۰٫ امر به معروف و نهی از منکر | ۲۰٫ حقوق زن و مرد در اسلام، جلد چهارم (اخلاق جنسیتی) | ۲۹٫ فطرت انسان | ۳۹٫ امام شناسی |
۱۱٫ سیره معصومین | |||
۱۲٫ مهدویت | ۲۱٫ حقوق زن و مرد در اسلام، جلد پنجم(حجاب) | ۳۰٫ کمال انسان و انسان کامل | ۴۰٫ رستاخیز |
اعطای گواهی پایان دوره به اندیشه جویان
پس از پایان هر کتاب از مباحث مطروحه در آن کتاب آزمون گرفته شده و همچنین پس از پایان هر سطح علاوه بر آزمون هر کتاب یک آزمون پایان دوره برگزار خواهد شد که به نفرات برگزیده و افرادی که موفق به کسب امتیاز حد نصاب شدهاند گواهینامه پایان دوره نیز اعطاءخواهد شد.
در ادامه؛
افرادی که توانایی بالقوة مربی شدن را دارند، شناسایی و در دوره فشردة تربیت مربی، شرکت مینمایند. این دورهها در ۴ سطح طراحی شده است که هر سطح، در یک هفته به صورت فشرده، برگزار میشود. در این دوره ابتدا اساتید، شاکله مباحث و نکات کلیدی و اساسی مباحث را طرح و اندیشهجویان از مباحث اساتید، یادداشتبرداری مینمایند. در پایان هر سطح، وظیفه اصلی اندیشهجویان آغاز میشود. آنان با مطالعه تفصیلی مباحث کتابهایی که در دورة فشرده تدریس شده است، بر اساس سیر آسان به مشکل، پس از تسلط بر کتابهای مرحله اوّل سطح یک، با استفاده از درسنامه و لوحهای فشردة مخصوص مربیان، این آمادگی را پیدا میکنند، تا به عنوان مربی، تدریس همان کتاب را برای گروهی دیگر از اندیشهجویان، بر اساس روش اول عهدهدار شوند. به این شکل اندیشهجوـ مربی از طرفی بر اساس سیر مطالعاتی، خود به مطالعه و مباحثه کتابهای بعدی میپردازد و از طرف دیگر به عنوان سرگروه یا مربی، عهدهدار اداره گروهی ازاندیشهجویان جدیدالورود میشود. پس از اتمام مباحث سطح یکو انجام فعالیت عملی و مربیگری، سطح دو آغاز میگردد. در پایان دوره آموزشی هر سطح و پس از ارزیابی فعالیتهای عملی و مربیگری در سطح قبلی،افرادی که موفق به کسب حد نصاب امتیاز شدهاند به عنوان مربی قطعی طرح بینش مطهر مشخص شده و موفق به دریافت کارت و مدرک مربیگری میشوند. تنها به مربیانی که برنامه عملی در سطح یک داشته باشند، گواهی سطح دو ارائه میشود.
- ۹۳/۰۲/۲۶
علت تربیت مربی چیه دربینش مطهر؟