عشق توأم با تقوا و عفاف
] نکته ای که باید[
مورد توجه قرار گیرد اینست که گفتیم
حتی عشق های شهوانی ممکن
است سودمند واقع گردد ، و آن هنگامی است که
با تقوا و عفاف توأم گردد . یعنی در
زمینه فراق و دست نارسی از یک طرف و پاکی و عفاف از
طرف دیگر ، سوز و گدازها
و فشار و سختی هائی که بر روح وارد می شود
آثار نیک و سودمندی به بار
می آورد .
عرفا در همین زمینه است که می گویند عشق مجازی تبدیل به عشق حقیقی یعنی عشق به ذات احدیت می گردد و در همین زمینه است که روایت می کنند:
من عشق و کتم و عف و مات مات شهیدا
" آن که عاشق گردد و کتمان کند و عفاف بورزد و در همان حال بمیرد ، شهید
مرده است " .
(جاذبه و دافعه علی علیه السلام ، ص53)
آیا عشق اگر توأم با تقوا و عفاف باشد، قابل توصیه است؟
اما این نکته را نباید فراموش کرد که این نوع عشق با همه فوائدی که درشرائط خاص احیانا به وجود می آورد قابل توصیه نیست ، وادیی است بس خطرناک . از این نظر مانند مصیبت است که اگر بر کسی وارد شود و او با نیروی صبر و رضا با آن مقابله کند ، مکمل و پاک کننده نفس است ، خام را پخته و مکدر را مصفی می نماید ، اما مصیبت قابل توصیه نیست . کسی نمی تواند به خاطر استفاده از این عامل تربیتی ، مصیبت برای خود خلق کند ، و یا برای دیگری به این بهانه مصیبت ایجاد نماید.
چنانکه می دانیم در تعلیمات اسلامی به
آثار و فوائد مصائب و بلایا زیاد اشاره شده و نشانه ای از لطف خدا معرفی شده است ،
اما به هیچ وجه به کسی اجازه داده نشده است که به این بهانه مصیبتی برای خود و
یا برای دیگران به وجود آورد .
به
علاوه ، تفاوتی میان عشق و مصیبت هست ، و آن اینکه
عشق بیش از هرعامل دیگری " ضد عقل "
است ، هر جا پا گذاشت عقل را از مسند
حکومتش
معزول می کند .
اینست که عقل و عشق در ادبیات عرفانی به عنوان دو رقیب معرفی می گردند . رقابت فیلسوفان با عرفا که آنان به نیروی عقل ، و اینان به نیروی عشق اتکاء و اعتماد دارند از همین جا سرچشمه می گیرد . در ادبیات عرفانی همواره در این میدان رقابت ، عقل محکوم و مغلوب شناخته شده است . سعدی می گوید :
نیک خواهانم نصیحت می کنند خشت بر دریا زدن بی حاصل است
شوق را بر صبر قوّت غالب است عقل را بر عشق دعوی باطل است
نیروئی که تا این حد قدرتمند است و زمام
اختیار را از کف می گیرد و به قول مولوی :
" آدمی را همچون پر کاهی در کف
تندبادی به این سو و آن سو می کشد " ....
چگونه میتواند قابل توصیه
باشد .
(جاذبه و دافعه علی علیه السلام ، ص54 و 55)
- ۹۳/۰۳/۰۹