مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

آموزشی - فرهنگی - قرآنی
مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

فلسفه عزاداری

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸ ب.ظ

❓فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ چه اشکالی دارد عزاداری نکنیم؟

◾️ پاسخ:
ما برای مصیبت های وارده بر اهل بیت گریه می کنیم چون به آن ها علاقه و محبت داریم، شان و عظمت آن ها را می دانیم و به خاطر رنجی که به آن ها وارد شد، اندوهگینیم.

▪️علاوه بر این، این گریه ناشی از محبت و یا تلاش بر ابراز محبت، باعث توجه و محبت متقابل و افزون مب شود و این محبت، و قرب حاصل از آن، یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت معنوی و حرکت در مسیر کمال است چرا که آن ها مظاهر کمال و واسطه های فیض الهی و اسباب دستگیری خداوند از بندگان هستند.


▪️از جهت دیگر، همه افراد، در مقابل کسانی که برای بیداری و بهبود زندگی آنان تلاش و جان فشانی کرده اند، وظیفه شکرگزاری (تشکر) دارند و مجالس عزاداری حسین بن علی علیه السلام و بقیه اهل بیت علیهم السلام  به نوعی تشکر و قدردانب از رنج ها و مرارت هایی است که آن حضرات و یارانش در راه بیداری و بصیرت بشریت متحمل شدند.

▪️علاوه بر این، مجالسی که به منظور تعظیم و بزرگداشت و عزاداری اهل بیت علیهم السلام به خصوص سالار شهیدان کربلا همه ساله در سراسر جهان برگزار می شود، دارای آثار و برکاتی همچون ایجاد وحدت بین صفوف پیروان آن حضرت، آشنا شدن مردم با راه و رسم ائمه علیهم السلام، ایجاد پیوند قلبی با حجج الهی، اصلاح منکرات و ظلم های موجود در هر جامعه و ... می باشد که تعطیل شدن چنین مراسمی موجب محروم شدن از چنین مواهبی است.

🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی