مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

آموزشی - فرهنگی - قرآنی
مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

مکتب گرا باشید نه ملی گرا

سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۴ ق.ظ

مکتب گرا باشید نه ملی گرا


در جنگ احد جوانى ایرانى در میان مسلمین بود، این جوان مسلمان ایرانى ، پس از آنکه ضربتى به یکى از افراد دشمن وارد آورد، از روى غرور گفت :
این ضربت را از من تحویل بگیر که منم یکى از جوانان ایرانى .
پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله احساس کرد که هم اکنون این سخن تعصبات دیگران را برخواهد انگیخت ، فورا به آن جوان فرمود: چرانگفتى منم یک جوان انصارى ؟
یعنى چرا به چیزى که به آیین و مسلک مربوط است افتخار نکردى و پاى تفاخر قومى و نژادى را به میان کشیدى .


ملى گرایى خلاف اسلام است.

على علیه السلام در یک روز جمعه بر روى منبرى آجرى خطبه مى خواند، اشعث بن قیس که از سرداران معروف عرب بود آمد و گفت : یاامیرالمؤ منین این سرخ رویان (یعنى ایرانیان) جلو روى تو بر ما خشم گرفته بودند. و ادامه داد: امروز من نشان خواهم داد که عرب چکاره است .

على علیه السلام فرمود: این شکم گنده ها خودشان روزها در بستر نرم استراحت مى کنند و آن ها (موالى و ایرانیان ) روزهاى گرم به خاطر خدا فعالیّت مى کنند. و آنگاه از من مى خواهند که آنها را طرد کنم تا از ستمکاران باشم ، قسم به خدایى که دانه را شکافت و آدمى را آفرید که از رسول خدا شنیدم فرمود:

به خدا همچنان که در ابتدا شما ایرانیان را به خاطر اسلام با شمشیر خواهید زد، بعد ایرانیان شما را با شمشیر به خاطر اسلام خواهند زد.


حکایت ها و هدایت ها در آثار استاد شهید آیة الله مرتضى مطهرى/محمّد جواد صاحبى

از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران/شهید مطهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی