نهج البلاغه فرزند قرآن
علی
علیه السلام با این که همه درباره ی معنویات سخن رانده است، فصاحت را به اوج کمال
رسانیده است ... او سخن را برای خود سخن و اظهار هنر سخنوری ایراد نکرده است ، سخن
برای او وسیله بوده نه هدف ، او نمی خواسته است به این وسیله
یک اثر هنری و یک شاهکار ادبی از خود باقی بگذارد ، بالاتر اینکه سخنش کلیت
دارد محدود به زمان و مکان و افراد معینی نیست . مخاطب او " انسان
" است و به همین جهت نه مرز می شناسد
و نه زمان ، همه اینها
میدان را از نظر شخص سخنور محدود و خود او را
مقید می سازد .
عمده
جهت در اعجاز لفظی قرآن کریم اینست که با اینکه یکسره موضوعات و مطالبش با موضوعات
سخنان متداول عصر خود مغایر است و سر فصل ادبیات جدیدی
است و با جهان و دنیای
دیگری سر و کار دارد ، زیبایی و فصاحتش در حد
اعجاز است ، نهج البلاغه در این
جهت نیز مانند سایر جهات متاثر از قرآن و در حقیقت
فرزند قرآن است .
(سیری در نهج البلاغه، ص45)
- ۹۳/۰۶/۲۲