مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

آموزشی - فرهنگی - قرآنی
مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

نهج البلاغه و اندیشه‏ های فلسفی غرب

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ق.ظ

نهج البلاغه در تاریخ فلسفه شرق سهم عظیم دارد صدر المتالهین که‏ اندیشه‏ های حکمت الهی را دگرگون ساخت ، تحت تاثیر عمیق کلمات علی علیه‏ السلام بود ، روش او در مسائل توحید براساس استدلال از ذات به ذات ، و از ذات بر صفات و افعال است و همه اینها مبتنی است بر صرف الوجود بودن واجب ، و آن بر پایه یک سلسله اصول کلی دیگر که در فلسفه عامه او مطرح است ، بنا شده است .


حکمت الهی شرق از برکت معارف اسلام بارور شد و استحکام یافت و بر یک سلسله اصول و مبادی خلل ناپذیر بنا شد ، ولی حکمت الهی غرب از این‏ مزایا محروم ماند . گرایش به فلسفه مادی در غرب علل و موجبات فراوانی‏ دارد ... به عقیده ما علت عمده آن ناتوانی و نارسایی مفاهیم حکمت الهی غرب بود. اگر کسی بخواهد مقایسه ‏ای در زمینه‏ بحث هائی که اشاره شد]الهیات و ماوراءالطبیعه[ به عمل آورد لازم است در اطراف برهان وجودی که از " آنسلم مقدس " تا دکارت و اسپینوزا و لایب نیتس و کانت و غیره به بحث و رد و قبول آن‏ پرداخته‏ اند ، مطالعه کند و آنگاه آنرا با برهان صدیقین صدرالمتالهین که‏ از اندیشه‏ های اسلامی و مخصوصا کلمات علی ( ع ) الهام یافته است مقایسه‏ نماید تا ببیند : " تفاوت ره از کجا است تا به کجا ؟ " .

(سیری در نهج البلاغه،ص 86-85)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی