مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

آموزشی - فرهنگی - قرآنی
مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

پرسش ها و پاسخ ها / فلسفه ی ذکر مصیبت

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۰ ب.ظ

جوانی‏ از من پرسیداگر بناست‏ مکتب امام حسین علیه السلام احیاء بشود ،

آیا ذکر مصیبت امام حسین هم‏ ضرورتی دارد ؟

گفتم بله ، دستوری است که ائمه اطهار به ما داده‏ اند و این‏ دستور فلسفه‏ ای دارد و آن اینکه هر مکتبی اگر چاشینی از عاطفه نداشته باشد و صرفا مکتب و فلسفه و فکر باشد ، آنقدرها در روح ها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد ، ولی اگر یک مکتب چاشنیی از عاطفه داشته باشد ، این عاطفه‏ به آن حرارت می‏ دهد . معنا و فلسفه یک مکتب ، آن مکتب را روشن می‏ کند ، به آن مکتب منطق می‏ دهد ، آن مکتب را منطقی می‏ کند . بدون شک مکتب امام‏ حسین منطق و فلسفه دارد ، درس است و باید آموخت اما اگر ما دائما این‏ مکتب را صرفا به صورت یک مکتب فکری بازگو بکنیم حرارت و جوشش گرفته‏ می‏ شود و اساسا کهنه می‏ گردد .

این ، بسیار نظر بزرگ و عمیقانه‏ ای بوده‏ است ، یک دور اندیشی فوق العاده عجیب و معصومانه‏ ای بوده است که گفته‏ اند برای همیشه این چاشنی را شما از دست‏ ندهید ، چاشنی عاطفه ، ذکر مصیبت حسین بن علی علیه السلام ، یا امیرالمؤمنین یا امام حسن ، یا ائمه دیگر و یا حضرت زهرا سلام الله علیها .

این چاشنی عاطفه را ما حفظ و نگهداری بکنیم .

شهید مطهری/سیری در سیره نبوی / ص54

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی