گریه بر شهید
در صدر اسلام
در میان شهدای زمان پیامبر ، آنکه از همه بیشتر درخشید و به
او لقب " سید الشهداء " یعنی
سالار شهیدان ، در آن زمان دادند ، جناب
حمزش بن عبدالمطلب عموی بزرگوار رسول
اکرم بودند که در احد شهید شد
. آنان که به زیارت مدینه مشرف شده اند حتما به
احد هم مشرف شده اند و
قبر جناب حمزه را در احد زیارت
کرده اند .
حمزه
که از مکه به مدینه مهاجرت کرده بود ،
کسی نداشت ، خودش تنها بود ، وقتی که پیامبر اکرم از احد برگشت به مدینه ، دید
در خانه همه شهدا گریه هست جز خانه جناب حمزه ، حضرت فقط یک جمله فرمود
: " « اما حمزه فلا بواکی له » " یعنی همه شهدا گریه کننده دارند جز
حمزه که گریه کننده
ندارد . تا این جمله را فرمود ، صحابه
رفتند به خانه هایشان و گفتند : پیامبر
فرمود : حمزه گریه کننده ندارد .
زنانی که برای فرزندان خودشان یا شوهرانشان ،
یا پدرانشان ، یا برادرانشان می گریستند
، به احترام پیامبر و به احترام جناب
حمزه بن عبدالمطلب ، آمدند
به خانه حمزه و برای حمزه گریستند . و بعد از این
دیگر سنت شد هر
کس برای هر شهیدی که می خواست بگرید ،
اول می رفت خانه جناب حمزه
و
برای او می گریست
.
این جریان نشان داد که اسلام ، با
اینکه با گریه بر میت ( میت عادی( چندان روی خوشی نشان نداده است ، مایل است که مردم بر شهید بگریند
، زیرا شهید حماسه آفریده است و گریه بر شهید ، شرکت در حماسه او
و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط او و حرکت در موج اوست . بعد
از حادثه عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام که همه شهادتها را تحت
الشعاع قرار داد ،
لقب سیدالشهداء به ایشان انتقال یافت
، البته به جناب حمزه هم سیدالشهداء گفته
و می گوئیم ولی سید الشهدای مطلق ،
امام حسین است .
یعنی جناب حمزه ، سید الشهدای زمان خودش است و امام حسین علیه السلام سید الشهدای همه زمان ها است . آنچنانکه مریم عذرا " سیده النساء " زمان خودش است و صدیقه کبری " سیده النساء " همه زمانها . قبل از شهادت امام حسین ، آن شهیدی که سمبل گریه بر شهید بود ، و گریه بر او مظهر شرکت در حماسه شهید و هماهنگی با روح شهید و موافقت با نشاط شهید به شمار می رفت جناب حمزه بود ، و بعد از شهادت امام حسین این مقام به ایشان انتقال یافت .
(کتاب نهضت حسینی/شهیدمطهری/انتشارات بینش مطهر)
- ۹۴/۰۷/۲۳