مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

آموزشی - فرهنگی - قرآنی
مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت راهیان بصیرت

گسترش افکار شهید مطهری در جهان

دوشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۱۳ ب.ظ
مصاحبه با استاد سید حسن دلیل، مدیر کل تشکل اهل البیت(ع) در اندونزی

استاد مطهری عالمی الهام بخش برای اندیشمندان است

سید حسن بن احمد العبدالروس ملقب به حسن دلیل، متولد 1962 میلادی در جاکارتا است. تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در قدیم‌ترین مدسه اسلامی اندونزی، که به‌نام «مدرسه جمعیت الخیر» معروف است، گذرانده. او با دریافت بورسیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه ریاض، به عربستان رفته و سال 1392 میلادی به اتفاق 12 نفر دیگر از طلاب، برای گذراندن یک دوره کوتاه مدت 2 ماهه درحوزه علمیه شهر مقدس قم، به ایران دعوت شده است. وی در حال حاضر به عنوان مدیر کل تشکل اهل البیت(ع) در اندونزی مسئولیت دارد. این تشکل تحت عنوان «انجمن جماعت اهل البیت(ع) اندونزی» رسمیت دارد و امورات شیعیان اندونزی را مدیریت می‌کند، که به اختصار تشکل «اَبی» نامیده می‌شود.* این تشکل همزمان با جشن سالگرد ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در سال 2011 در جاکارتا تأسیس شده و مسئولیت مدیرکلی آن برای یک دوره 4 ساله، بر عهده وی گذاشته شده است.در ادامه متن صحبت‌های سید حسن دلیل را در مورد نقش شهید مطهری در انقلاب ایران و تأثیر اندیشه‌های این استاد شهید در میان متفکران اندونزی می‌خوانید.

 

اولین آشنایی من با افکار شهید مطهری

در خصوص سابقه آشنایی بنده با انقلاب اسلامی ایران، به رهبری زعیم عالیقدر، حضرت امام خمینی(قدس سره) که در سال 1979 جهان، از جمله اندونزی را به لرزه در آورد، لازم است اشاره کنم که بنده در آن ایام دانش آموز مقطع متوسطه بودم. به‌خاطر علاقه شدیدی که به پی‌گیری روند انقلاب اسلامی داشتم، هر روز برای تماشای فیلم‌های حماسی و انقلابی که بر علیه حکومت طاغوت ساخته شده بودند، به سفارت ایران در اندونزی می‌رفتم. در آن ایام بسیاری از دانشجویان و جوانان اندونزیایی شیفته روحیه جهادی و انقلابی حضرت امام خمینی(ره) بودیم. در ابتداء شناخت کافی از ایشان نداشتیم، اما محبت و علاقه خاصی در قلوب ما نسبت به شخصیت ایشان ایجاد شده بود. بعدها با مطالعه بیشتر پیرامون افکار و سابقه مبارزات ایشان، دریافتیم که زندگی حضرت امام خمینی به عنوان یک مرجع عالیقدر جهان اسلام، سرشار از روحیه جهادی، آرمانهای انقلابی و استقامت و پایداری می‌باشد. حضرت امام خمینی شاگردان بسیاری را برای انقلاب تربیت کرده بودند.

از جمله اصحاب و شاگردان حضرت امام می‌توانم به استاد شهید مرتضی مطهری اشاره کنم، که درواقع یکی از شاخص‌ترین یاران و شاگردان ایشان به شمار می‌روند.

در اندونزی یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه: « وقتی فیل در گذشت، عاج را از خود برجای می‌گذارد؛ اما وقتی انسانی می‌میرد، نام نیک از خود بر جای می‌گذارد». به نظر بنده شهید مطهری به عنوان حاصل عمر حضرت امام خمینی(ره)، مصداق همین ضرب المثل است که پس از شهادت، نام نیکی از خود برجای گذاشت.

استاد مطهری یادگارهای ارزشمندی را پس از شهادت برای آیندگان به ارمغان گذاشت که تا کنون سابقه نداشته است. ایشان موحد واقعی کلاس توحید، فقیهی عارف و مجاهدی فعال در عرصه اجتماع بوده است.

در روایت آمده است که: «مِدادُ العلماء، افضل مِن دِماع الشُهداء». ایشان هر دو شایستگی را توأمان کسب نمود.

 

دل‌های خسته با مطالعه آثار استاد مطهری به آرامش می‌رسند

استاد مطهری با قلم روان خود آثار ارزشمندی را تألیف نمود و با بیان شیوای خود سخنرانی‌های اثربخشی را ایراد کرد. ایشان تدریس در دانشگاه و موعظه و تبلیغ را سرلوحه خود قرار داده بود، بطوریکه امروزه خیلی از این مواعظ و سخنرانی‌ها به صورت کتاب به چاپ رسیده‌اند.

خداوند کریم در آیه 12 سوره مبارکه «یس» نیز بر این نکته تاکید فرموده است که: «ما خودمان مردگان را زنده می‌گردانیم و چیزهایی را که در دنیا از پیش فرستاده‌اند و کارهایی را که انجام داده‌اند، می‌نویسیم و همه چیز را در لوح محفوظ ثبت می‌کنیم.».

استاد مطهری عالِمی الهام بخش برای سایر اندیشمندان خواهد بود.

به قول دانشمند شهیر مصر «المنفلودی» : «زندگی یک مدت کوتاه است؛ این مدت کوتاه بدون «عمل صالح» هیچ ارزشی ندارد. ارزش «عمل» به آن منفعتی است که از خود برجای می‌گذارد.»

عالِم اگر قلم نداشته باشد، اگر کتاب نداشته باشد ، اگر جهاد نداشته باشد؛ هیچ معنا و مفهومی ندارد. زندگی آنگاه مفهوم و ارزش واقعی خود را بازمی‌یابد که با جهاد عجین باشد. و این همان منفعت و اثر بخشی «تاریخ» است.

متاسفانه به‌فاصله کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این عالم وارسته ومجاهد توسط فردی جاهل و بی ایمان به شهادت می‌رسد و ایران و جهان اسلام را در اندوه عظیمی فرومی‌برد. حضرت امام خمینی(ره) در سوگ این عالم فرزانه به عزا نشست و در ایران عزای عمومی اعلام نمود.

مایلم به شما براداران ایمانی عرض کنم که هرچند شهید مطهری ایرانی و از ملت ایران است، اما منفعت و برکت بجای مانده از حیات پرثمر استاد، فقط مختص ملت ایران نبوده است. پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند: «بهترین شما کسی است که بیشترین خیر و برکت را برای دیگران داشته باشد» ؛ و شهید مطهری به معنای واقعی، بهترین و بیشترین خیر و برکت را از خود بجای گذاشت.

دل‌های خسته با مطالعه آثار استاد مطهری به آرامش می‌رسند. بسیاری از انسان‌های طالب حقیقت و معرفت الهی، و یا حیران و سرگردان در جاده شک و ابهام، در پرتو اندیشه مطهری، به معرفت و کمال الهی دست می‌یازند.

استاد با تبحر خاص خود، مباحث اجتماعی و مسائل حقوق زنان در اسلام ، را با مباحث مستدل عقلانی مطرح و ذهن‌های تشنه حقیقت را سیراب می‌کند.

 

من هم یکی از انسان‌های تشنه‌ آن زمان بودم. جوانی گم‌گشته و مشتاق شناخت شخصیت خود و معرفت الهی. من از جمله کسانی بودم که شیفته آثار استاد مطهری شدم؛ با قلبی سرشار از شوق دانستن و فهمیدن؛ اما با فاصله‌ای مکانی بسیار زیاد از اندونزی تا ایران.

 

مردم اندونزی هنوز دنبال حقیقت وجود خود هستند

کشور اندونزی با تلاش مجاهدان غیور از سلطه هلند و ژاپن رهایی یافت. ما استقلال خود را مرهون جهاد آزادی‌خواهانی هستیم که با فریاد «الله اکبر» بر اشغالگران خارجی غلبه کردند. ملت اندونزی نیز لذت بیرون انداختن متجاوزین هلندی و ژاپنی، و چشیدن طعم شیرین آزادی را به قیمت خون پاک شهیدان به‌دست آورده‌اند. مردم کشور بزرگ اندونزی هنوز هم دنبال حقیقت وجود خود هستند. جوانان ما در دوران پس از اشغالگری با افکار رهبرانی چون احمد سوکارنو رییس جمهور و احمد عطا، معاون اول ریاست جمهوری روحیه جهادی و مقاومت را بدست آوردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز در یکی از بیانات خود، رییس جمهور اندونزی را بخاطر تأسیس جنبش عدم تعهد مورد تجلیل قرار دادند.

 

با آثار شهید مطهری معنی آزادگی را فهمیدیم

ما با آثار سوکارنو روحیه مقاومت و جهاد را در خود ایجاد نمودیم، اما با مطالعه آثار شهید مطهری عمق مفهوم استقلال و آزادگی را دریافتیم. استادمطهری معتقد است وقتی یک نهال به‌طور صحیح رشد می‌کند، ساقه و شاخه‌های درخت نیز بخوبی رشد می‌کنند، گل‌ها و برگ‌ها و میوه‌های این درخت نیز پربارتر و مفیدتر خواهند بود. این، همان درختی است که در پرتو استقلال و آزادی رشد و نمو می‌کند. استاد مطهری به ما آموخت که همه ملت‌ها از هر قوم و نژاد و فرهنگ، باید بتوانند در سایه استقلال و آزادی زندگی کنند.

 

نقش شهید مطهری در آزاد اندیشی جوانان اندونزی

آثار استاد مطهری نقش بسیار مهمی در آزاداندیشی و استقلال جوانان اندونزیایی ایفاء نموده است. استاد مطهری مفاهیم تازه‎‌ای از آزادی و عدالت، صلح و استقامت را به ما آموخت. بسیاری از جوانان اندونزیایی، مانند نهالی تربیت شده در دانشگاه‌ها و حوزه های علوم دینی، بخوبی یاد گرفتند چگونه محبت و دوستی را به دیگران منتقل کنند.

آنان ابراز محبت و همدردی نسبت به همه مسلمانان را در کلاس درس استاد مطهری آموختند. به همین علت من در همین جا به بنیاد علمی و فرهنگی استاد مطهری پیشنهاد می‌کنم در آینده‌ای نزدیک دانشگاه اسلامی بنام شهید مطهری در اندونزی تأسیس کنند. هرچند در حال حاضر مدرسه‌ای بنام ایشان در اندونزی ایجاد شده است؛ اما نیاز جوانان ما خیلی بیشتر از اینهاست. چنانچه این اقدام ضروری انجام پذبرد، رابطه تنگاتنگ بین اساتید مطهری شناس و دانشجویان باعث خواهد شد تا یک قافله طولانی سوار بر کشتی نوح، به سمت خدا و برای کسب رضای خدا، به حرکت درآید.

در اینجا ضمن ادای احترام و تعظیم در مقابل روح بلند استاد شهید مرتضی مطهری ، جا دارد که از مؤسسات انتشاراتی اندونزی که نقش مهمی در ترویج و نشر آثار استاد به زبان اندونزیایی اشته اند، بخصوص «انتشارات میزان» قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

پانویس:

* گفتنی است در اندونزی 2 تشکل اهل البیت(ع) رسمیت دارد که بسیاری از علماء و اندیشمندان، که عموماً از فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی است، در آنها عضویت دارند. این دو تشکل بعضاً اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه فعالیت و مدیریت شیعیان اندونزی دارند؛ اما اخیراً با توجه به فعالیت‌های وهابیون تکفیری بر علیه شیعیان، این دو تشکل نیز با همبستگی و تعامل بیشتر، زمینه‌های وحدت عملی را فراهم آورده و مواضع مشترکی اتخاذ می‌کنند.

 

  • تشکل اهل البیت (ایجابی) – با مسئولیت دکتر جلال الدین رحمت؛ مؤسس مدرسه شهید مطهری در اندونزی
  • تشکل اهل البیت ( اَبی) – با مسئولیت استاد سید حسن دلیل

منبع : http://motahari.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی