سخن نماینده ی روح است
سخن
نماینده روح است ، سخن هر کس به همان دنیایی تعلق دارد که روح گوینده اش به
آنجا تعلق دارد ، طبعا سخنی که بدین دنیا تعلق دارد نشانه
روحیه ای است که در انحصار یک
دنیای بخصوص نیست . و چون روح علی محدود به دنیای خاصی
نیست ، در همه دنیاها و
جهان ها حضور دارد ، و به اصطلاح عرفا ، "
انسان کامل " و " کون
جامع " و " جامع همه حضرات " و
دارنده همه مراتب است ، سخنش نیز به دنیای خاص
محدود نیست . از امتیازات سخن علی
اینست که به اصطلاح شایع عصر ما چند بعدی است
نه یک بعدی .
خاصیت
همه جانبه بودن سخن علی و روح علی مطلبی نیست که تازه
کشف شده باشد ، مطلبی است که
حداقل از هزار سال پیش اعجاب ها را بر می انگیخته است .
(سیری در نهج البلاغه،ص 42)
قطع نظر از سخنان علی ، بطور کلی روح علی یک روح وسیع و همه جانبه و چند بعدی است ، و همواره به این خصلت ستایش شده است. او زمامداری عادل، عابدی است شب زنده دار، در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان است، سربازی است خشن و سرپرستی است مهربان و رقیق القلب، حکیمی است ژرف اندیش، فرماندهی است لایق، او هم معلم است و هم خطیب و هم قاضی و هم مفتی و هم کشاورز و هم نویسنده. او انسان کامل است و بر همه دنیاهای روحی بشریت محیط است.
(سیری در نهج البلاغه، ص44)
- ۹۳/۰۶/۲۲